„Zakladatel ví, co asi má udělat. Ale neví, jak a koho má oslovit“ – řekl Vlado Hrivňák – můj dobrý kamarád a zákazník.
Procesní analýza – Google nabídl 532 tis výsledků. Lákavé že?
Dům nepostavíte bez základů – ohrané? Ale stále pravdivé. Procesy jsou jako základy pro firmu. Bez nich můžete koučovat, školit, digitalizovat ale stejně to nebude fungovat, protože v systému chybí vazby, data a logika.
Jak by mohl vypadat takový PLÁN PRO MAJITELE FIRMY?
1) NAJDĚTE PARTNERA, který má zkušenosti, ideální je, když vám na něj někdo poskytne referenci jinak prostě Google,LinkedIn a čas 🙁
2) VĚŘTE TOMU, CO VIDÍTE. Chtějte vidět konkrétní výstupy práce. Pokud něco má být v praxi udržitelné, musí to být také přehledné a jednoduché. Složité grafy a několikastránkové popisy nejsou to, co vaši lidé budou schopni používat v praxi.
3) OSOBNÍ SETKÁNÍ – to vám umožní navázat opravdový kontakt a uvědomit si, jaký máte POCIT. To myslím doslova. Je důležité pozorumět si jako lidé – ve svých postojích, názorech, hodnotách, způsobu práce.
4) Definujte KLÍČOVÉ OBLASTI, které chcete změnit.
– Finanční výsledky?
– Chybějící data?
– Nedostatečná zastupitelnost?
– Motivace lidí?
– Kvalita výroby?
– Přehled nad zakázkami?
– Skladové zásoby bez kontroly?
– Strategie?
Každý podnik má svoje úzká místa a tyto informace mohou pomoci správně zacílit analýzu a její záběr. Tento krok je důležitý, protože si budete moct uvědomit priority.
5) Nechejte si navrhnout ČASOVÝ PLÁN A ROZPOČET a chtějte vědět jaké METRIKY A UKAZATELE vám analýza pomůže monitorovat a sledovat.
S metrikami vyměníte PSEUDOPROCESY za skutečné PROCESY.
6) TRVALOST – Udržujte plán stále v pohybu. Systematická práce v pravidelném režimu vtáhne vás i všechny vaše lidi do hry. Výsledky budou rychleji viditelné. Udržíte motivaci i nový způsob myšlení. NEUPADNETE DO PASTI STARÝCH NÁVYKŮ.
7) BUĎTE SOUČÁSTÍ ŘEŠENÍ – jako klíčový člověk v projektu buďte angažovaný. Musíte doslova toužit po nových informacích a vhledech do procesů, pak bude dopad do praxe firmy silný a praktický. Bez této vaší účasti budou procesy pouze formálním nebo dílčím úspěchem.
8) VTÁHNĚTE DO TOHO LIDI A DEJTE JIM KOMPETENCE. Toto je líčové – procesy musí popisovat ti lidé, kteří je vykonávají, pakliže nejste v situaci, že jste to Vy. Jmenujte je jako majitele procesů – takoví lidé, se chovají jinak, než lidé, kteří pouze přijímají pokyny shora.
I lidé s minimálním vzděláním dokáží se správným vedením a kladením otázek popsat proces a rozumět mu. Nikdo není větším odborníkem než právě tito lidé z praxe.
9) PRACUJTE V DLOUHÝCH VLNÁCH
V podnikání platí, že období růstu střídá období stabilizace. I při práci s analýzami procesů se mi toto potvrzuje. Udělat kus práce a pak vše implementovat v praxi a pak naskočit na další vlnu.
= odhalit, popsat, změnit a zavést Růst
= revidovat, doplnit, změnit, uvolnit Stabilizace
a výstupy = denní chléb Data