V dnešní době se často diskutuje o hodnotách – co pro nás znamenají a jak se promítají do našich každodenních rozhodnutí. Jen málo z těchto diskuzí nabízí východiska a často chceme měnit ty druhé, místo toho, abychom šli do větší hloubky přinášející pochopení.

Stejně jako se vyvíjí svět, vyvíjejí se i hodnoty a promítají se do toho, čemu říkám moderní spiritualita. Na toto téma vám nabídnu několik zajímavých pohledů. Dnes bych se ráda zamyslela nad slovem loajalita.

Loajalita: Minulost versus současnost

Trpím jistou alergií, když se někdo domáhá loajality. Když je v etickém kodexu uveden závazek loajality k firmě, nebo když je někdo obviněn, že není dost loajální. Každý hledá loajální zaměstnance, zákazníky či dodavatele. Ale co vlastně znamená „loajalita“, kterou tak moc žádáme? Je možné, že to, co žádáme, je něco úplně jiného, než co pod tímto slovem chápou ostatní?

V průběhu lidské historie existovala období, kdy se za vrchol loajality považovalo, když nejlepší člen rodu dobrovolně obětoval svůj život, aby přinesl duchovní sílu a ochranu svému lidu v čase válek. V té době byla loajalita spojena s ochotou obětovat to nejcennější, co daná skupina měla.

O několik staletí později se pojem loajality transformoval. Stal se něčím, co vyžadovalo obětování druhých. Bylo nutné, aby člověk, který chtěl být považován za loajálního, byl ochoten obětovat životy těch nejlepších ze svého okolí, aby prokázal svou věrnost vůči vyšší moci nebo vládci. Loajalita se stala nástrojem moci, spojeným s krutostí a často i s bezohledností.

Doba se zase změnila. Žijeme v 21. století. A pořád mě trápí otázka, co přesně znamená loajalita v moderní firmě.

Historie a původ slova loajalita

Slovo „loajalita“ pochází z francouzského výrazu „loyauté,“ který se vyvinul ze starofrancouzského slova „loialté.“ Toto slovo zase vychází z latinského „legalitas,“ což znamená „zákonnost“ nebo „právoplatnost.“ Kořenem je latinské slovo „lex,“ které znamená „zákon.“ Ve středověké Evropě byla loajalita úzce spojena s poslušností vůči zákonům a pravidlům, především v kontextu feudálního systému. Loajalita se tedy zpočátku týkala dodržování zákonů a právních závazků. Postupně se význam loajality rozšířil na oddanost vůči osobě nebo instituci, zejména monarchům a státům. V tomto kontextu byla loajalita považována za povinnost, kterou měl každý vůči svému panovníkovi nebo vládci.

Loajalita v moderní době: Má stále smysl?

Při zkoumání původu a historického vývoje slova loajalita jsem dospěla k závěru, že loajalita není hodnotou, protože nesouvisí s nejvyššími lidskými hodnotami, etikou nebo morálkou. Jedná se o povinnost podřízeného dodržovat zákony a práva nadřazené skupiny. Loajalita ukazuje na jednostrannost. Je to nástroj manipulace a ovládání. Povinnost loajality není určena všem, ale pouze někomu. Loajalita tedy nenaplňuje ani princip spravedlnosti a rovnosti, bez kterých si dnes moderní firma nevystačí. Můžeme se tedy ptát, zda tento pojem má místo v moderní firmě, která chce prosperovat a růst.

Pokud je vaše odpověď ano, pak je určitě vhodné jen volit správná slova, která povedou k lepšímu porozumění s druhou stranou. Místo loajalita stačí vyžadovat například dodržování všech zákonů, norem a směrnic, které za tímto účelem firma vydává. A pokud si při čtení tohoto článku uvědomíte, že pod slovem loajalita si představujete úplně jiné kvality, jako je třeba čest, pravdomluvnost, odvaha a jim podobné hodnoty, pak o nich takto komunikujte a lidé jim budou lépe rozumět chápat jejich morální význam i způsob, jak se projevují.

Jak zaplnit prázdné místo v etickém kodexu?

Pokud jste se rozhodli pojem „loajalita“ vyřadit z vašich firemních dokumentů, možná si položíte otázku, jak a čím tato prázdná místa nahradit? Budete muset hledat a najít hodnoty, které jsou relevantní pro dnešní dobu, vás, vaši vizi a váš tým.

K takovému procesu doporučuji přistupovat s pokorou a otevřeností, vytvořit prostředí důvěry a nové formy komunikace. Pro hledání firemních hodnot se velmi osvědčuje kruhová komunikace nebo kombinace kruhů s interními workshopy, kde se hodnoty diskutují a společně schvalují. Budete potřebovat do tohoto tvůrčího procesu vtáhnout tým a pak najdete to, co skutečně hledáte – živé hodnoty vašeho týmu a vaší firmy.

Závěr: Proč to může fungovat?

Když takto společně s týmem identifikujete a pojmenovat skutečné hodnoty vaší firmy, získáte tím nejen pochopení všech, ale hlavně jejich spoluúčast. Tyto hodnoty se stanou společným dílem i cílem, který budete všichni chtít naplňovat. Dáte lidem odpovědnost za vytváření takového prostředí a jeho udržování a rozvíjení. Ve vztahu k sobě samým, k vám i k ostatním. A tak vypadá organizace řízená skutečnými hodnotami.

Věřím, že cesta hodnot je v dnešní době důležitá, protože má mnohem větší dopad, než si většina z nás myslí. Ale o tom až v příštím článku.

Martina Maraj, MBA

#Hodnoty #ModerníSpiritualita #FiremníKultura #Loajalita #Etika #Morálka #Vedení #KruhováKomunikace  #Odpovědnost #Leadership #TýmováKomunikace #KreativníMyšlení